Tenvin ve sakin ﻦْ
Bazı tecvid kaidelerinin belirlenmesinde önemli bir işaret
noktasıdır. Bu noktadan hareketle şu kaideler belirlenir;
IZHAR, IDGAM, IHVA, IKLAB
İZHAR
ْسَلأمٌ عَلَيْكُم
Selamün aleyküm
Selamün aleyküm
Selamün aleyküm derken tenvindeki n sesi ile sonra gelen ayn harfinin a sesini birbirine katmadan ayrı ayrı okuruz ki buna
izhar denir.
İzhar
bir şeyi açığa çıkarmak demektir, tecviddeki manası ise iki sesin birbirine
katılmaksızın ayrı ayrı okunmasıdır.
سَلأمٌ derken م üzerindeki tenvinin içinde saklı ﻦ sesi
vardır,
عَلَيْكُم derken de ﻉ harfi gelmektedir. Tenvindeki ﻦ
sesi عَ harfine katılmaksızın ayrı ayrı okunarak
izhar edilir.
İzharın tanımı
Her ne zaman ki tenvin
veya sakin nun
ﻦْ
dan sonra aşağıdaki 6 harften
biri gelirse ﻦ sesi bu harflere
katılmaksızın açık bir şekilde belli edilerek okunur yani İzhar edilir. İzhar harfleri de
۱
ﺥ ح
ﻍ ﻉ
ھ
Yasin-i şerif’ten bazı izhar örnekleri;
Yasin-i şerif’ten bazı izhar örnekleri;
أقْصَاالْمَدِينَةﻦْﻤِ
منها
منها
Birincide minha derken sakin nun’dan sonra izhar harfi
olarak ha gelmiş, ikincide min akselmedineti derken sakin nun’dan sonra izhar
harfi olarak elif gelmiş, üçüncüde ise min halfihim derken sakin nun’dan sonra
izhar harfi olarak noktalı Ha gelmiş, hepsinde nun sesi belli edilir ve sonra
gelen izhar harfine katılmaz.
اَلْحَمْدُلله
اَلْحَمْدُلله
Elhamdulillah
derken ﻢْ harfinden sonra yine bir ﻢ veya ﺐ harfi gelmezse ﻢ sesi izhar edilir yani sonraki harfe
katılmadan okunur. Buna dudak izharı denir. Yasin-i şerif’in ilk sayfasında şu örnekler mevcuttur;
اَكْثَرِهِمْ
فَهُمْ فَهُمْ لأَ اَمْ لَمْ
تُنْذِرْهُمْ
خَلْفِهِمْ سَدّاً
Birincide ekserihim
fehum derken mim den sonra fe gelmiş. İkincide fehum la derken mim den sonra
la gelmiş. Üçüncüde em lem tunzirhum derken mim den sonra lam ve yine mim den sonra
tu gelmiş. Dördüncüde halfihim sedden derken mim den sonra se gelmiş. Bütün bu durumlarda dudak izharı yapılarak mim sesi
belirtilir yani izhar edilir.
Peki ﻢْ harfinden sonra ﻢ veya ﺐ gelirse ne olur? Bunun
için ihva konusunun sonuna bakınız.
LAM-I TARIF(Elif lam takısı) أل
ﺍﻞ elif lam takısı bir
kelimenin başına geldiğinde o kelimeye belirlilik kazandırır. Mesela belirli
bir kitaptan bahsediyorsak kitap kelimesinin başına ﺍﻞ
getireceğiz yok eğer herhangi bir kitaptan bahsediyorsak buna gerek yok
sadece kelimenin sonu tenvinlenir. İngilizce bilenler için ﺍﻞ karşılığı the
seklindedir.
The end.
كتأبُ
أل(belirli
bir) kitap … sonu ötrelenir
كتأبٌ (herhangi) bir kitap …. sonu tenvinlenir
|
أل uygulaması
ألسَّلأَمُ
عَلَيْكُم
Esselamü aleyküm
Kural 1
Arapçada belirlilik ifade etmek için kelimenin
başına ﺍﻞ takısı
getirilir ki buna Lam-ı tarif denir. Bu durumda kelimenin sonundaki tenvin düşer, ötresi kalır. Yani başındaki ﺍﻞ
takısından sebep esselamün değil esselamü olur.
Kural 2 ﺍﻞ takısından sonra şemsi harflerden birisi gelirse ﺍﻞ
daki lam
harfi okunmaz, elif ise şeddeli olan şemsi
harfe bağlanır.
Yukarıda
ألسَّلأمُ (el
selamü) yazıldığı halde ﺍﻞ dan sonra şemsi harflerden ﺱ şeddeli geldiği için
اَسَّلأمُ (esselamü) şeklinde okunur.
ﻮَألسّلام vesselam
Vesselam
derken ﻭ
harfi, ﺍﻞ okunmadan doğrudan şeddeli ﺱ harfine bağlanır.
Kural 3 ﺍﻞ takısından önce başka bir harf varsa ﺍﻞ okunmadan önceki harf doğrudan şemsi harfe bağlanır. Buna
idgam-ı şemsiyye denir. Idgam katmak
demektir yani bir harfin diğer bir harfe katılarak okunmasıdır.
Mesela,
ﻮَﺍﻟشَّمْسُ
Derken ortadaki harekesiz ﺍﻞ okunmadan ﻭ harfi şeddeli ﺶ harfine katılır.
Yasin-i şerif’te
ﺨَشِىَﺍﻟﺮﱠحْمانَ
Derken
idgam-ı şemsiyye vardır.
ﺍﻟصَّمَدُ ﷲُ
Derken yine ortadaki harekesiz ﺍﻞ okunmadan ﻪُ harfi şeddeli ﺺ
harfine katılır yani idgam edilir ve idgam-ı
şemsiyye olur.
ﺍﻠنَّسِ بِرَبِّ
ﺃَعُوﺬُ قُلْ
Kul euzu birabbinnas derken de ‘nas’ kelimesinin
başındaki eliflam okunmadan ‘be’ harfi şeddeli ‘nun’ harfine katılır ve (birabbinnas) şeklinde
okunur.
Kural 4
ﺍﻞ takısından sonra kameri harflerden biri gelirse izhar-ı kameriyye yapılır yani elif okunmadan cezimli ‘lam’ önceki harfe bağlanır ve kameriyye harfi kendi harekesiyle okunur.
وَ الْقَمَرُ
Derken ﺍﻞ ın sadece elifi okunmaz, önceki ‘vav’ harfi cezimli ‘lam’a bağlanır.
ﺃلْفَلَقِ بِرَﺐﱢ ﺃَعُوُﺬُ ﻗﻞْ
Derken ‘be’ harfi cezimli ‘lam’a bağlanarak birabbilfelak
şeklinde
okunur.
Yasin-i şerif’te
وَ الْقُرْأنَ
الْحَكيمِ
Derken izhar-ı kameriyye olmaktadır.

Ey Mevla’yı Hakkıyla zikreden zat
Bizleri
de derya misali gönlüne kat
No comments:
Post a Comment