Sunday, December 1, 2013

MEDLER BAHSI 2

                         
Sen bizi Rabbimize eyle vasıl

MEDD-İ MUTTASIL

Harf-i medden sonra aynı kelimede hemze gelirse Medd-i Muttasıl olur ve 4 elif miktarına kadar uzatılması vaciptir. Aynı kelimede harf-i med’e bitişik (muttasıl) olarak geldiği için bu ismi almıştır.
Örnek
                                     ﺀَ جَاّ
Elif ile medd-i tabii olan den hemen sonra bitişik olarak aynı kelime içerİsinde kırık hemze gelmiştir. Bu durumda medd-i muttasıl olduğundan 4 elif miktarı uzatılır.

Örnek

   Yasin-i şerifte;           
            عَلَيْهِمْ          سَوَاءٌ  ﻮَ 

Derken elifle meddi tabii olmuş vavdan sonra gelen kırık hemzeden sebep medd-i muttasıl vardır ve vav sesi 4 elif miktarı uzatılır,vaciptir.

Uyarı O halde hanım kardeşler, harekesiz ا      dan sonra   görünce aman dikkat deyip 4 elife kadar uzatacağız.

MEDD-İ MUNFASIL
Harf-i medden sonra ayrı ayrı kelimelerde hemze gelirse Medd-i Munfasıl olur ve 4 elif miktarı uzatmak caizdir. Ayrı kelimede harf-i medden ayrı (munfasıl)  olarak geldiği için bu ismi almıştır.   

Örnek
                              اَيُّهَا    يَاّ
Elif ile medd-i tabii olan يَا dan sonra gelen ayrı bir kelime yine elif  ا ile başladığından meddi munfasıl olmuştur, 4 elif miktarı uzatmak caizdir.

Örnek

Yasin-i şerifte;                  
                             مَاانْذِر
   
Derken  elif ile meddi tabii olmuş mim(maa)dan sonra gelen uzun hemzeden sebep medd-i muttasıl olmaktadır ve mim sesi 4 elif miktarı uzatılır, caizdir.

Dikkat!
Zamir olan   den sonra hemze ile başlayan başka bir kelime geliyorsa yine medd-i munfasıl olur, zira bu durumda zamir sanki bir mukadder(gizli) vav veya mukadder(gizli) ye ile medd-i tabii olmuştur ve ardından sebebi med olarak hemze gelmektedir.
Örnek                       
   اِيمَاناً  بِهِ


Hanım kardeşlerime tavsiyem;
Kur’anda medd-i muttasıl ve medd-i munfasıl üzerinde med işareti olarak uzunca bir çizgi bulunur ki bunu görünce 4 elif miktarı uzatabiliriz.

Sükûn
Sakinlik yani harekesizlik demektir.  Bu da iki çeşittir.
·        Sükûn-u lazım
·        Sükûn-u ârız

Sükûn-u lazım
Üzerinde cezim veya şedde bulunan harflerdeki hafifçe duruştur. Mesela;

قَدْ    veya          جَدَّ

Derken her ikisinde de  üzerinde hafifçe durmak lazımdır. Bu duruşa sükûn-u lazım denir.
İster ayet sonunda veya durak işaretinde gelsin (vakf hali), isterse okunup geçilirken(vasl halinde) gelsin bu sükun sabit kalır yani duruş yapılır.   

 Tecvid kitaplarında bunun ifadesi;

Vakfen de vaslen de sabit olan sükûn 





şeklindedir.

Sükûn-u ârız
Ayet sonuna gelindiğinde veya durak işaretinde yani vakf halinde kelimenin son harfinin harekesi okunmaz ve cezimliymiş gibi durulur. Bu arızi bir durum olduğundan bu duruşa sükun-u ârız denir. Yani harfin üzerinde hareke olmasına rağmen ayet sonu veya durak işaretine gelindiği için hareke okunmadan durulmaktadır. Eğer bu kelime başka yerde gelseydi son harfinin harekesi okunup geçilecekti ve sükun bu geçişte (vasl halinde) ortadan kalkacaktı yani düşecek(sakıt olacaktı).
Tecvid kitaplarında bunun ifadesi;


Vakfen sabit vaslen sakıt olan sükûn





şeklindedir.

O halde sükûn çeşidine göre iki türlü med ortaya çıkmaktadır;

1.     Medd-i lazım
2.     Medd-i ârız

    Arızalı durumlardan kaçınmak için sünnet-i seniyye ’ye tam uymak lazım.
Hanım kardeşlere tavsiyem 
Bu iki med bahsi aşağıda oldukça teferruatlı bir biçimde incelenmiştir fakat bu işin özeti şudur;aslında meddi tabii olacakken sonrasında cezimli veya şeddeli bir harf gördüğümüzde veya ayet sonuna geldiğimizde ya da duraklarda 4 elif miktarı uzatalım ki emniyette olalım.  

MEDD-İ LAZIM
Harf-i medden sonra sükûnu lazım gelirse medd-i lazım olur ve 4 elif miktarı uzatılması vaciptir.              
Medd-i lazım 4 türlüdür;
·  Kelime-i musakkale (Ağır kelime)
 İçinde şeddeli harf bulunan kelime
  اَلصَّلَوةُ
·        Kelime-i muhaffefe (Hafif kelime)
İçinde cezimli harf bulunan kelime 
ﺍلْحَمْدُ                                                                                                                                    
·       Harf-i musakkale (Ağır harf)
Telaffuzunda şedde bulunan harf demektir.       
derken lam harfinden mim harfine geçişte lam harfinin telaffuzu:   ﻤﱢ
·        Harf-i muhaffefe (Hafif harf)
Telaffuzunda cezim bulunan harf demektir.
derken mim harfinin telaffuzu:     مِيمْ

Medd-i lazım kelime-i musakkale
Aynı kelime içinde harf-i medden sonra şeddeli harf gelirse harf-i medin daha da uzun uzatılması lazımdır. Arapçada şedde ağırlık ifade ettiğinden içinde şeddeli harf bulunan kelimeye kelime-i musakkale (ağır kelime) denmiştir.  Bu sebeple bu med çeşidi ismini medd-i lazım kelime-i musakkale şeklinde alır.

Örnek;
                   اَﻠْحَاقَّة

yi çeken eliften sonra şeddeli  ﻗﱠ  aynı kelime içinde gelmiştir.
Örnek;
وَلاَاﻠْضّاﻟﱢينَ

harfini çeken eliften sonra şeddeli ﻟﱢ gelmektedir. Böylece harf-i medden sonra şeddeli bir harf geldiğinden sükunu lazım olmuş olur ve medd-i lazım kelime-i musakkale hâsıl olur.

Dikkat!

Eğer şeddeli harf ayrı kelimede gelirse med yapılmaz.
       اﻟ ﺴﱠمَاﺀَ    اِذا
Burada elif ile çekilen ذا den sonraki şeddeli ﺴﱠ diğer bir kelimede geldiği için med yapılmaz. Aradaki harekesiz elif ve lam atlanarak ذا ile ﺴﱠ birleştirilir ve uzatmadan (izessemae) şeklinde okunur.



Medd-i lazım kelime-i muhaffefe
Aynı kelime içinde harf-i medden sonra cezimli harf gelirse yine harf-i medin daha da uzun uzatılması lazımdır. Arapçada cezim hafiflik ifade ettiğinden içinde cezmli harf bulunan kelimeye kelime-i muhaffefe (hafif kelime) denmiştir. Bu sebeple bu med çeşidi ismini medd-i lazım kelime-i muhaffefe şeklinde alır.
Yunus suresi 51.ayetinden bir örnek;

Örnek
             آلْئنَ
Şimdi mi? manasına gelen bu kelime; Bir vukuat olduktan sonra mı iman edeceksiniz, şimdi mi iman edeceksiniz? diye Rabbimizin uyarıda bulunduğu ayette geçmektedir.
En baştaki uzub çizgili hemzeyi çeken gizli bir elif ( = أَا ) vardır ki bu gizli elif bu örnekte harf-i meddir. Bundan sonra ise cezimli lam ﻠْ sükûn-u lazım olarak gelmektedir. Buna göre kelimeyi okunuşu bakımından açacak olursak;
أَا  ﻠْءٓ    

şeklinde  düşünebiliriz.

Böylece harf-i med olarak gelen gizli eliften sonra sükûnu lazım olarak  ﻠْ cezimli lam geldiğini görürüz. Kelimede cezimli lam bulunduğundan bu ayni zamanda bir kelime-i muhaffefe dir ve dolayısıyla medd-i lazım kelime-i muhaffefe olur.

Dikkat!                                           
Eğer harf-i medden sonraki sükûn-u lazım ayrı bir kelimede gelirse med yapılmaz. Mesela;

         اﻠْقَارِععة مَا
Burada elif ile çekilen مَا den sonraki cezimli ﻠْ  başka bir kelimede geldiği için med yapılmaz ve aradaki harekesiz elif atlanarak  مَا uzatılmaksızın ﻠْ  a bağlanır.


Medd-i lazım harf-i musakkale
Kur’an-i Kerimde birleştirilmeden ayrı ayrı okunan harfler vardır ki bunların okunuşu sırasında telaffuzda bir şeddeleme ortaya çıkar.
Mesela ا  derken,      مِيمْ  ﻻَﻡْ ﻠﻒ  diye her biri ayrı ayrı telaffuz edilerek okunur.

       مِيمْ    ﻢْ
Diye okunurken ardı arda gelen mimler ﻢْ ﻢِ sanki ﻡﱢ Şeklinde şeddelenmiş gibi olur. Böylece lamelifteki harfinden harfine geçerken ﻤﱢ şeklinde okununca ın telaffuzunda sanki şeddeli bir mim sesi ortaya çıkar bu sebeple , harf-i musakkale olur.
Bu durumda lamelifin kendi içinde bulunan uzatma elifinden sonra sükûn-u lazım olarak şeddeli bir ﻤﱢ gelmiş gibi olacağından medd-i lazım harfi musakkale meydana gelir.


Medd-i lazım harf-i muhaffefe
Yine ا  örneğine dönecek olursak  مِيمْ   ﻻَﻡْ ﻠﻒ  ayrı ayrı okunduğunda harfinin okunuşunda en sonda cezimli bir mim sesi ortaya çıkmaktadır. Telaffuzda görülen bu cezimli mim sesinden sebep  , harf-i muhaffefe olur.
Bu durumda ﻤِ yi uzatan harf-i med olur. Ondan sonra da sükûn-u lazım olarak cezimli bir  geldiginden   مْ medd-i lazım harf-i muhaffefe olur.

Benzer şekilde    harflerini okunuş bakımından açarak yazacak olursak;
                             ﻠﻒ   ﻻَﻡ   مِيمْ  ﺻﺍﺩْ 
   harfinin okunuşunda cezimli ﺩْ sesi bulunduğundan , harf-i muhaffefe olur. Üzerindeki med ise medd-i lazım harf-i muhaffefe olur.

Yine bunun gibi       
    يس       derken açık okunuşu    يَا  ﺴﻴﻦْ     
          حمderken açık okunuşu     حَا  مِيمْ

şeklinde incelenecek olursa Yasin derken sin harfi, Ha mim derken mim harfi, harf-i muhaffefe olurlar. Bunların meddi de medd-i lazım harf-i muhaffefe olur.

Medd-i lazımın bu tafsilatlı açıklamalarından daha fazla uzatmadan;
Hanım kardeşlerime tavsiyem;
Huruf-u mukatta denilen kesik kesik okunan harflerin üzerinde veya şeddeli ya da cezimli bir harf öncesindeki meddi tabiinin üzerinde uzun çizgi işaretini görünce 4 elif miktarı uzatalım, bunların medd-i lazımdır.
 
 Çiçek gibi hanımlar


Türkiye’de dünyanın en zengin çiçek çeşitleri var; 15 000 çeşit. İkinci sırada 7 500 çeşitle Yunanistan geliyor. Türkiye’miz cennet gibi vatan yani. Peki, niçin biz hala pahalı parfümleri yabancılardan alıyoruz.


MEDD-İ ÂRIZ

Harf-i medden sonra gelen sükûn-u ârızın sebep olduğu med çeşidine medd-i ârız denir. Buna durak medd-i de denir. Ayet sonlarında veya duraklarda durulduğu zaman sondaki harfin harekesi düşer ve bir ârızî sükûn (geçici bir sükun) hâsıl olur ki evvelinde bir harf-i med varsa bunu daha fazla uzatmak icap eder. Medd-i ârızın med hükmü caizdir. En çok 4 elif, en az 1 elif miktarı uzatılabilir. Örnek;
  •   يَعْلَمُونَ          

Eğer ayet sonu olmasaydı ﻦَ harfi harekeli okunup geçilecekken şimdi ayet sonuna gelindiğinden ve evvelinde ’i uzatan harf-i medden bir bulunduğundan burada medd-i ârız söz konusudur.

Medd-i ârızın uzatma müddeti üç çeşittir.

§  Uzun okuma(tul)            4 elif
§  Orta okuma (tavassut)  2–3 elif
§  Kısa okuma (kasır)        1 elif
Efdal olanı tul okumadır yani 4 elif miktarıdır.
Mesela Yasin-i şerifte;

                                      لاَيُؤْمِنُونَ
Derken kelime durakta geldiği için sondaki nun harekesi düşer  ve medd-i ariz olur ki efdal olan tul okumayla 4 elif uzatılır.

Medd-i ârızın yapılışında iki özellik daha vardır.
v Ravm  (Düşen harekeyi hafif bir sesle belirtmek)
v Işmam  (Ötrenin varlığını belirtmek için dudakların ileriye doğru yumulmasıdır.)
Ravm; Sadece kasır ile okumada söz konusu olan bir durumdur. Son harfin harekesi esre veya ötre ise yapılabilir. Üstünse yapılmaz. Bunu ancak gözleri görmeyen âmâlar kulakları vasıtasıyla idrak edebilirler.
Işmam; Sadece ötre harekesi için söz konusudur. Her üç türlü okuma müddeti ile beraber yapılabilir. Gözleri gören fakat kulakları duymayan sağırlara mahsustur.
Bu durumda üzerinde sükûn-u arız vaki olan harfin harekesine göre şu şekillerde okuma usulleri mevcuttur.
Üstün         Tûl /Tavassut/Kasır
Esre            Tûl/ Tavassut /Kasır /Kasır ile ravm
Ötre            Tûl /Tavassut/ Kasır /Tûl ile işmam/ Tavassut ile işmam
Kasır ile işmam /Kasır ile ravm

Hanım kardeşlerime tavsiyem;
Ehli-i kurra olmasak ta bunları bilelim ve lafı fazla uzatmadan Medd-i ârızı 4 elif uzatalım.

MEDD-İ LİİN                                      

Harf-i liin yani yumuşak harfler; evvelinde üstünlü bir harf varken ki cezimli ﻮْ  veya يْ  harfleridir.
Örnek
ﺍَ يْ    ﺍَ ﻮْ  

Medd-i liin olması için harf-i liinden sonra sakin bir harf gelmelidir.

Örnek
harfinin okunuşunu açacak olursak       عَيْنْ

şeklinde olur. Harfi liin olan يْ den sonra sakin  نْ gelmiş يْ sesi 4 elif miktarına kadar uzatılabilir. Böylece meddi liin yapılmış olur.
 Harf-i liinden sonra sakin harf gelmezse medd-i liin olmaz. Mesela ﻋﻟﻴﻧﺍ
derken harfi- liin olan den sonra sakin değil de elifle meddi tabii olarak gelmiş, bu sebepten medd-i liin yapılmaz yani 4 elif miktarı yayarak okunmaz.

Sakin harf sükûn-u lazım ise yani cezimli veya şeddeli bir harf ise iki vecihte okumak mümkündür ve tercihen tul ile okunur yani harf-i liin üzerinde 4 elif miktarı yayarak uzatılır ve  Kur’anda sadece iki yerde bu durum vardır.
·        Meryem suresinin evvelindeki kesik okunan harflerden ﻜﻬﻳ içindeki   harfinin okunuşu
·        Şuara suresinin 2. ayetindeki kesik okunan harflerden ﺴﻖ  ﺤﻢ  içindeki   harfinin okunuşu
       عَيْنْ
Burada ﻳْ harf-i liin dir ve   üzerindeki sükûn ise lazımdır. O halde  يْ harfi 4 elif miktarı yayarak uzatılır.

Kur’an daki bu iki örnek dışında medd-i liin hükmü medd-i ârız a dönüşür. Yani harf-i liinden sonraki sakin harf sükûn-u ârız ise medd-i arızdaki vecihlere göre uzatılır. Eğer üzerinde sükûn-u ârız vâki olan harfin harekesi üstün ise 3 vecih, esre ise 4 vecih, ötre ise 7 vecih okuma caizdir. Şimdi ayet sonunda gelen (yani arızı sukun hali) şu kelimelere bakalım;
    ﺍلْيَوْﻢَ     Burada sükûn-u arız olan harf ﻢَ ve harekesi üstün
       ﻋَلَيْ ﻪِ Burada sükûn-u arız olan harf ﻪِ ve harekesi esre   
        ﻻنَوﻢٌ Burada sükûn-u arız olan harfﻢٌ  ve harekesi ötre

Hanım kardeşlerime tavsiyem;
O halde efdal olan medd-i liini ve medd-i ârızı 4 elif miktarı uzatmaktır.




              İpek gibi yumuşak ol: ilimden önce hilm(yumuşaklık) gelir.

MED İÇİN HÜKÜM VE ÖLÇÜLER

Buraya kadar incelediğimiz medlerin uzatılma bakımından hükmü ve ölçüsü elif miktarı cinsinden aşağıda verilmektedir. Bu ölçüler, bizim okuyuşumuz olan kıraat İmamı Asım ve Hafs rivayetine göredir.
Tertil; yavaş okuma, Tedvir; orta hızda okuma, Hadr; hızlı okumadır.


Kaide                         Ölçüsü                            Hükmü      
                                  Tertil      Tedvir    Hadr         
Medd-i tabii              1 elif      1 elif      1 elif          farz
Medd-i muttasıl        4 elif      3 elif      2 elif        vacip
Medd-i munfasıl       4 elif      2 elif      1elif           caiz 
Medd-i lazım            4 elif       4 elif     3 elif         vacip 
Medd-i ârız               4 elif       3 elif     1 elif           caiz
Medd-i liin     
         sükûnu ârızda         4 elif      3 elif      1 elif           caiz
         sükûnu lazımda      4 elif      3 elif

Tablodan görüldüğü üzere
·  Medd-i tabiiyi 1 elif miktarı uzatmaya ne eksik ne fazla yapmamaya mutlaka özen göstermeliyiz.
·        Medd-i muttasılı 2 elifin altına düşürmemeye dikkat etmeliyiz.
·        Medd-i lazımın en hızlı okumada bile 3 elif vacip olduğu görülüyor.
·        Diğer medlerde ise en az uzatma 1 elif miktarıdır.

Medd-i tabiiyi ayrı tutarsak bu tablodan şöyle bir sonuç çıkarabiliriz;
Orta bir okuyuşla bütün medleri ortalama 3 elif miktarı uzatırsak en azından hatalı okumamış oluruz. Daha emniyetli olması açısından bütün medleri tertilen okuyarak 4 elif miktarı uzatabiliriz.

Hanım kardeşlerime tavsiyem;
Medd-i tabiiyi 1elif, diğer medleri 4 elif miktarı  uzat ki emniyette kal.



Medd-i ârız ve medd-i liin duraklarda veya ayet sonlarında yani vakıf halinde meydana gelirler. Medd-i muttasıl, medd-i munfasıl ve medd-i lazımın ise üzerlerinde uzun uzatma çizgisi bulunur.





1 comment: